Mindset:
de basis van talentontwikkeling
Mindset is het Engelse woord voor ‘overtuiging’. De term mindset staat voor de manier waarop wij (kinderen en volwassenen ;-)) denken over onszelf en in het bijzonder over onze intelligentie en kwaliteiten. Je kunt je voorstellen dat onze mindset een belangrijke basis vormt voor onze ontwikkeling. Carol Dweck legde de basis voor haar mindsettheorie. Zij onderscheid de vaste (fixed) en de groei (growth) mindset.
Vaste mindset
Kinderen met een vaste mindset geloven, bewust of onbewust, dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. De overtuiging dat je kwaliteiten vaststaan schept de drang jezelf steeds opnieuw te bewijzen. Dit verlangen om slim of goed over te komen heeft een keerzijde. Kinderen met een vaste mindset voelen zich slim wanneer ze iets snel en perfect doen. De overtuiging van deze kinderen is dat je of iets gewoon kunt, of je moet er hard voor werken. En als je ergens hard voor moet werken, dan ben je er vast niet goed in. Ze doen liever geen dingen die lastig zijn. Dan bestaat de kans dat je een fout maakt. En, zo is de overtuiging, als je slim bent wanneer alles snel en goed gaat, dan ben je vanzelfsprekend dom wanneer je fouten maakt!
Groeimindset
Kinderen met een groeimindset geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven verbeteren en ontwikkelen. Deze kinderen vinden uitdagingen leuk, je kunt immers iets leren! Fouten maken hoort er gewoon bij. Ze geven niet snel op wanneer het even tegenzit of wanneer iets veel moeite kost. Ze accepteren het leerproces dat hoort bij groeien. Ze weten dat ze soms hard moeten werken om verder te komen en leveren die inspanning graag. Een groeimindset leidt tot een passie voor leren.
Zo zwart wit als het hier beschreven staat, is het natuurlijk niet. Toch kan je kind het moeilijk hebben bij een overwegend vaste mindset en uitdagingen liever uit de weg gaan. Voor ouders is dit ook een hele uitdaging. Je wilt zo graag dat je kind wat minder streng is voor zichzelf. Gelukkig kun je groeidenken ontwikkelen en stimuleren. Bij Sasja Coaching verzorgt Mindset Trainingen voor kinderen, jongeren en volwassenen. Dit kan in groepsverband, maar soms is het wenselijk om een traject individueel in te zetten.
Vaste mindset
Met een vaste mindset denk je dat je basiskwaliteiten vastliggen en heb je meer moeite met lastige situaties. Een aantal kenmerken op een rijtje:
- Voorzichtig handelen
- Risico’s vermijden
- Gericht op bewijzen
- Kwaliteiten zijn een gegeven
- Intelligentie is een gegeven
- Denken dat het brein statisch is
- Bang voor nieuwe ontwikkelingen
Groeimindset
Met een groeimindset geloof je dat je basiskwaliteiten kunt ontwikkelen en kun je beter omgaan met tegenslagen. Een aantal kenmerken op een rijtje:
- Experimenteren
- Niet bang om fouten te maken
- Gericht op leren
- Kwaliteiten worden ontwikkeld
- Flexibele intelligentie is te trainen
- Geloven dat het brein kan groeien
- Open staan voor nieuwe ontwikkelingen
Mindset en hoogbegaafdheid
Hoogbegaafde kinderen denken relatief vaak vanuit een vaste mindset. Dit zou je misschien niet verwachten, maar het is heel goed te verklaren. Wanneer je aan kinderen vraagt wat hoogbegaafdheid is, krijg je over het algemeen antwoorden als deze: ‘Dat je superslim bent’, ‘Het slimste kind van de klas’ of ‘Alles goed kunnen’. Kinderen (en volwassenen) gebruiken bij het beschrijven van hoogbegaafdheid regelmatig termen die te maken hebben met intelligentie, beter/sneller zijn dan anderen en goed zijn in iets. Dit soort bewoordingen hebben te maken met vaste eigenschappen en impliceren dat hoogbegaafd zijn inhoudt dat je de beste bent of moet zijn.
Daarnaast loopt de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen vaak voor op die van hun leeftijdgenoten. Op het moment dat kinderen hierom geprezen worden, is de kans groot dat deze complimenten gericht zijn op het gemak waarmee ze leren of op hun intelligentie. Met andere woorden: ook op vaste eigenschappen. Door hun hoge intelligentie ervaren hoogbegaafde kinderen vaak weinig uitdagingen, waardoor ze gewend zijn ergens weinig moeite voor te doen. Door regelmatig dit soort ervaringen op te doen, ontwikkelen zij eerder een vaste mindset. Bovendien zijn hoogbegaafde kinderen vaak al op heel jonge leeftijd in staat om kritisch naar zichzelf te kijken. Ze zijn zich bewust van zichzelf in de omgeving en kunnen zichzelf al vroeg met anderen (grotere kinderen of volwassenen) vergelijken. Wanneer ze zien dat anderen dingen kunnen die zijzelf nog niet beheersen, kunnen ze zich dom of niet goed genoeg gaan voelen en zich gaan schamen voor de fouten die ze maken. Je kunt je voorstellen dat de kans dat een hoogbegaafd kind een vaste mindset ontwikkelt, groot is. Uit onderzoek (Raeijmaekers, 2012) blijkt dat de volgende zaken vaker waarneembaar zijn bij hoogbegaafde kinderen dan bij niet hoogbegaafde kinderen:
- Van mening zijn dat intelligentie niet veranderbaar is
- ‘Vaste’ uitleg geven bij het beantwoorden van vragen
- Slechte punten wijten aan een gebrek aan capaciteiten
- Hoge inspanning relateren aan een gebrek aan capaciteiten
- Negatieve reacties geven op kritiek
- Het gevoel hebben niet goed of slim te zijn bij falen
- Onzekerheid bij falen
- Negatieve emoties ervaren bij falen
Het is voor deze kinderen erg belangrijk dat zij zichzelf en hun gedachenpatronen gaan begrijpen. En daarnaast dat ze hulp krijgen bij het ontwikkelen van vaardigheden en strategieën die helpend zijn voor groeidenken.
Trainingen en Workshops
In mijn praktijk bied ik verschillende mogelijkheden voor het volgen van een training of workshop.
Kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar
Voor kinderen in de leeftijd van ongeveer 8 tot 12 jaar is er de mogelijkheid om individueel of in kleine groepen een training Mindset te komen volgen. We maken hierbij o.a. gebruik van het werkboek Mindset en Fixie & Growie. De training bestaat uit zeven bijeenkomsten plus een eerste verkennend gesprek (‘intakegesprek’). Tijdens een individueel traject kan blijken dat er meer sessies gewenst zijn. Dit zal altijd in onderling overleg besloten worden. Een groep bestaat uit minimaal 4 en maximaal 6 kinderen.
Pubers en jongvolwassenen
Voor de oudere kinderen is er een training Mindset waarbij we o.a. werken met het werkboek LEF.
Deze training bestaat in principe uit acht bijeenkomsten plus een eerste verkennend gesprek (‘intakegesprek’). De training is zowel individueel als in kleine groepen te volgen.
Volwassenen Ook volwassenen kunnen worstelen met een ‘vaste’ mindset. Misschien heb je pas net ontdekt hoe dit werkt voor jou en ben je je ervan bewust geworden dat jij gehinderd wordt door jouw gedachtenpatronen. Wil jij hier graag anders mee om leren gaan? Neem gerust contact op, dan kijken we samen welk traject bij jou past!
Workshops Het is ook mogelijk om losse workshops te volgen. Dit kan zowel bij mij in de praktijk als op locatie. Wil je bijvoorbeeld wel meer weten over Mindset, maar niet gelijk een traject starten? Of wil je in een groep samen ontdekken hoe Mindset voor jullie werkt? Neem gerust contact op voor de mogelijkheden!
Mindset op locatie
Basisonderwijs
Bij Sasja Coaching verzorgt ook lessen of workshops op locatie. Hoe mooi is het om kinderen al op jonge leeftijd uitleg te geven over hoe onze gedachten invloed op onze ontwikkeling kunnen hebben. En ze bewust te maken hoe dit proces werkt en op welke manier zij hier zelf invloed op uit kunnen oefenen. Dat fouten maken belangrijk is voor ons om te leren.
Tijdens deze lessen komt ook ons brein uitgebreid aan bod. Kinderen leren over gewoonten en manieren van denken en doen die bijdragen aan een gezonde breingroei. Ze ontdekken hun eigen talenten en kwaliteiten en hoe ze deze in kunnen zetten, bijvoorbeeld bij het leren. Ze leren strategieën die helpend zijn bij de ontwikkeling van groeidenken. Let’s grow together!
Voortgezet onderwijs
Pubers en jongeren zijn ook volop in ontwikkeling. De rijping van de hersenen speelt tijdens de pubertijd bijvoorbeeld een grote rol. Ook voor deze doelgroep is het belangrijk dat zij zich bewust zijn van deze ontwikkelingen en hoe ons brein werkt. En vooral hoe dit alles invloed heeft op ons dagelijks denken en doen. Sommige kinderen lopen pas op het Voortgezet Onderwijs tegen hun vaste denken aan, omdat ze dan voor het eerst geconfronteerd worden met leeruitdagingen.
Tijdens de lessen gaat we uitgebreid in op de werking van ons brein, kijken we naar de ontwikkelingen van onze hersenen in deze leeftijdsfase en leren we strategieën voor het bevorderen van groeidenken. Ook kijken we waar onze talenten en kwaliteiten liggen en hoe we deze kunnen inzetten.
Overig
Bij Sasja Coaching biedt diverse mogelijkheden voor het volgen van groepworkshops. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met kinderen en jongeren in een kleine groep aan de slag te gaan met Mindset. Hierbij wordt rekening gehouden met leeftijd. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld als ouder meer te weten willen komen over Mindset en hoe u uw kind het beste kunt begeleiden hierin.
Ook voor bedrijven of andere instellingen kan ik een workshop op locatie verzorgen. Neem contact op voor de mogelijkheden, ik vertel u graag meer!.